Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Ale kino+ w ramach serwisu CANAL+ telewizja przez internet. Informujemy jednocześnie, że strona zmieni swoją formę, a niektóre materiały i funkcjonalności nie będą dostępne.
Ale kino+
alekino+
Film. Wielki Gatsby

Wielki Gatsby

The Great Gatsby
melodramat, USA, 1974, 144 min.
reżyseria: Jack Clayton
obsada: Bruce Dern, Karen Black, Mia Farrow, Robert Redford, Sam Waterston
Premiera w Ale kino+: 2.06.2011 r.
5.00
343
20 głosy | 160 miejsce w rankingu
Wielki Gatsby

Blichtr, bogactwo, iluzoryczność i Charleston. Wielka literatura F.S. Fitzgeralda w bezbłędnie poprowadzonej adaptacji z Robertem Redfordem w roli głównej.

Lata 20., Long Island. 30-letni makler giełdowy Nick Carraway (Sam Waterston) odwiedza swoich dawnych, bajecznie bogatych znajomych z okresu studiów. Pan domu Tom Buchanan (Bruce Dern) spędza czas między grą w polo, a miłosnymi uciechami z kochanką, jego żona natomiast - daleka kuzynka Nicka, eteryczna Daisy (Mia Farrow), w towarzystwie równie znudzonej przyjaciółki Jordan (Lois Chiles) - na szezlongu. Towarzyskie rozmowy zajmuje osoba tajemniczego Gatsby'ego (Robert Redford). Przystojny milioner co tydzień urządza dla wszystkich majętnych gości z okolicy wystawne przyjęcia, na których - co dodaje tylko pikanterii - sam nigdy się nie zjawia. Nick zaintrygowany Jay'em Gatsby'm zaczyna go obserwować. Któregoś dnia mężczyzna dostaje zaproszenie na przyjęcie do tajemniczego milionera.

"Wielki Gatsby" - klasyk literatury amerykańskiej XX wieku - na ekran przenoszony był trzykrotnie. Jednak dopiero dzieło tandemu Clayton-Coppola sprawiło, że lata 20. nigdy nie błyszczały lepiej, niż w tej wystawnej, nakręconej z wielkim rozmachem ekranizacji. Początkowo pracą nad scenariuszem miał zająć się Truman Capote, ale Coppoli nie spodobał się pomysł pisarza, aby z Nicka uczynić homoseksualistę. W efekcie producenci zrezygnowali z usług pisarza. JACK CLAYTON skupiając się na postaciach i dialogach nie zapomniał o wykreowaniu świata przedstawionego. Rozmach w kostiumach, stylizacjach i scenografii nie tylko cieszy oko widza, ale przede wszystkim ukazuje paradoks pomiędzy upijającym się radością lekkiego życia establishmentu lat 20. a ich straceńczym dążeniem do złudnego poczucia szczęścia. Wielka też w tym zasługa operatora Douglasa Slocombe'a, znanego choćby ze świetnych zdjęć do "Służącego" J. Losey'a, czy "Nieustraszonych pogromców wampirów" R. Polańskiego. Miękkie, rozproszone światło cechujące kadry Slocombe'a pozwala wyśmienicie oddać migotliwy blichtr pałacowego świata Jay'a Gatsby'ego, podkreślając pustkę pokolenia upijającego się w rytm Charlestona.




SERIALE

Zdążyć przed zmrokiem

Podmiejski las, w którym giną dzieci. Tajemnicę morderstw rozwiązuje detektyw Rob Reilly. Aby dojść prawdy, musi skonfrontować się z przeszłością...


Po katastrofie

Kim jest Emilie? Zagadka tożsamości osoby, która jako jedyna przeżyła lotniczą katastrofę w szwajcarskich Alpach...


Wypadek

Wybuch na budowie. Ofiary i pytanie, kto jest odpowiedzialny za nieszczęście. Polly Bevan poruszy sumieniami nie tylko lokalnej wierchuszki...