Ale kino+
alekino+
Film. Wściekłe psy

Wściekłe psy

Reservoir Dogs
film sensacyjny, USA, 1992, 95 min.
reżyseria: Quentin Tarantino
obsada: Chris Penn, Harvey Keitel, Michael Madsen, Steve Buscemi, Tim Roth
Premiera w Ale kino+: 3.02.2015 r.
5.00
343
10 głosy | 31 miejsce w rankingu
Wściekłe psy

Spektakularny debiut Quentina Tarantino, mistrza czarnego humoru i gangsterskiej paraboli. Morze przekleństw, ocean krwi, czterech anonimowych gangsterów i jeden zdrajca.

Po nieudanym napadzie na sklep jubilerski czterech gangsterów spotyka się w opustoszałym, podmiejskim magazynie. Biały (Harvey Keitel), Pomarańczowy (Tim Roth), Blondyn (Michael Madsen) i Różowy (Steve Buscemi) zdają sobie sprawę, że wśród nich jest zdrajca odpowiedzialny za wpadkę. Ich zleceniodawca Joe Cabot (Lawrence Tierney) domaga się zdemaskowania policyjnego konfidenta. Nie jest to jednak proste. Gangsterzy nic o sobie nie wiedzą. Wynajęci zostali każdy z osobna, zabroniono im prywatnych rozmów, a ich zleceniodawca, Joe Cabot (Lawrence Tierney) nadał im idiotyczne pseudonimy, aby nie znali nawet swoich imion. Podczas spotkania w magazynie bezradnie rzucają wobec siebie oskarżenia, miotają wymyślnymi przekleństwami i dla zabicia czasu torturują pojmanego policjanta. Narasta ciężka atmosfera wzajemnej podejrzliwości, która będzie początkiem krwawej rzezi.

Pełnometrażowy debiut QUENTINA TARANTINO bez wątpienia otworzył nowy rozdział w historii kina gangsterskiego. Szokował okrucieństwem (choć sama scena napadu na jubilera, mimo wielu retrospekcji, nie zostaje w filmie pokazana), gorszył niecenzuralnym słownictwem (angielskie słowo "fuck" pada w filmie 272 razy), ale zarazem zachwycał nieprawdopodobnym tempem, mistrzowską konstrukcją i zupełnie nowym spojrzeniem na gatunek.

"Wściekłe psy", bez wątpienia jedno z największych filmowych zaskoczeń ostatnich lat, otrzymały m.in. nagrodę FIPRESCI w Toronto, nagrodę krytyków londyńskich, statuetki w Avignon i Sztokholmie oraz Independent Spirit Award dla Steve'a Buscemiego za najlepszą rolę drugoplanową. Krytycy film odebrali jako błyskotliwe szyderstwo z mitu twardziela i filmów sensacyjnych klasy B, które ten mit przez kilka dekad kreowały. Bohaterowie Tarantino do mitu macho zdecydowanie nie dorastają, pozostaje im więc autokreacja - powierzchowna i żałosna. Znakomicie widać to w scenie, kiedy w kawiarni, zakłopotani milczeniem i zarazem związani warunkiem o zakazie prywatnych rozmów, zaczynają gorącą dyskusję o przesłaniu jednego z przebojów Madonny i zasadności dawania napiwków.

Sam Tarantino scenariusz filmu zaczął pisać jeszcze jako pracownik wypożyczalni kaset wideo. Stąd też wziął się tytuł filmu. Kiedy przyszły reżyser zaproponował jednemu z klientów wypożyczalni francuski film "Do zobaczenia chłopcy" Louisa Malle'a, tamten odpowiedział "I don't want no reservoir dogs!" ("Nie chcę żadnych wściekłych psów!"). Film, z braku pieniędzy, miał początkowo powstać na czarno-białej taśmie w udziałem przyjaciół Tarantino. Nowe horyzonty przed obrazem pojawiły się dzięki Harveyowi Keitelowi, któremu tak spodobał się scenariusz, że postanowił pomóc w zebraniu budżetu i ekipy (co ciekawe autorem zdjęć został polski operator, urodzony we Wrocławiu i wykształcony w Londynie Andrzej Sekuła). Tym samym Kitel przyczynił się do debiutu jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych twórców współczesnego kina. Tarantino dwa lata później nakręcił jeden ze swoich najciekawszych filmów "Pulp Fiction", nagrodzony Oscarem, Baftą i Złotą Palmą w Cannes, a w 1997 roku zrealizował "Jackie Brown", który zakwalifikował się do głównego konkursu w Berlinie. Porwał fanów dwiema częściami widowiskowego "Kill Bill", a w 2007 roku w Cannes zachwycił krytykę swoim najnowszym obrazem "Death Proof" z Kurtem Russellem i Rosario Dawson.




SERIALE

Vera 9

Detektyw Vera Stanhope powraca w dziewiątym sezonie z nowymi sprawami do rozwikłania. era Stanhope charakteryzuje się celnymi obserwacjami, przywiązaniem do szczegółu...


Zagadki kryminalne nowej panny Fisher

Spin-off znanego serialu "Zagadki kryminalne panny Fisher", w którym za prywatne dochodzenie zabiera się siostrzenica słynnej pani detektyw, Peregrine Fisher.


Poza wszelkim podejrzeniem

Kryminolożka z Paryża, Chloé Fischer, zostaje wysłana do Lyonu w celu złapania seryjnego mordercy. W Lyonie grasuje seryjny morderca. Jest nim Paul Brodsky...