Ale kino+
KINO MÓWI
Wasze recenzje: Czy to tylko zwykły slasher?

RECENZJE

Czy to tylko zwykły slasher?

recenzja filmu: TEKSAŃSKA MASAKRA PIŁĄ MECHANICZNĄ, USA, 1974, reżyseria: Tobe Hooper

Joe Chip 13.07.2010 17:24


Nihilistyczna w tonie opowieść o zdegenerowanej rodzinie przeprowadzona bardzo konsekwentnie aż do finału to niewątpliwy przejaw talentu Hoopera. Wyszło to dziko przekonująco, a mały budżet paradoksalnie jeszcze w tym pomógł.

Ten cały syf, w którym przyzwoity remake Nispela i słaby prequel nie doścignął ani na jotę, do dziś zachowuje godny podziwu autentyzm. Pokazana w krzywym zwierciadle instytucja rodzinna, zastosowana paradokumentalna forma w której się uczestniczy, by trafić w sam środek koszmaru (ta konwencja pozwoliła lepiej dziej pokazać spowszedniałość zepsucia wokół, w którym przeżycie bohaterki nic nie zmieniło w stanie ogólnym - to, co wydarzyło się jej i jej przyjaciołom stanie się co najwyżej sensacją w brukowcu, mentalność mieszkańców stanu Texas będzie ta sama, ich prymitywizm nie ulegnie zmianie), rola udźwiękowienia i zminimalizowanie roli muzyki pracują na sugestywny przekaz tej prostej fabuły.

Sceny psychicznego znęcania się nad dziewczyną ze zwykłą rozrywką nie mają wiele wspólnego (bliżej mu do zwyrodniałego gore pokroju "Królika doświadczalnego") a finał utrzymany jest w zawieszeniu i ukazuje triumf zła. Dziewczyna przeżywa z pokiereszowaną psychiką, jest osobą z krwi i kości, a nie typowym, slasherowym mięsem ala "Piątek trzynastego". Sam tytuł stał się kultowy, ale tu znaczy tyle co wycinek prasowy, ową nazwą określono zbrodnie na kilku nastolatkach, aby przyciągnąć wzrok ciekawskich czytelników.

Trzeba wspomnieć o świetnej, naturalnej grze amatorów - widać iż to są zwyczajni ludzie, którzy po prostu trafili w nieodpowiednie miejsce i czas. Rola Marylin Burns to jedna z najlepszych ról kobiecych w horrorze mym skromnym zdaniem.

Jeszcze coś o rodzinie kanibali - czuby, które żyją w ubóstwie, na dodatek banda fanatyków kultywujących starodawne tradycje rodzinne, jakby się czas zatrzymał i ukazanej w sposób groteskowy, w której senior rodu - dziadek jest najważniejszym z członków rodziny żyjących w stanie Teksas pełnym religijnych dewotów (scena kolacji wygląda mi na karykaturę typowego niedzielnego obiadu rodzinnego bogobojnych mieszkańców Teksasu z tą różnicą, że tu potrawą są ludzie). Różnice zdań i kłótnie między synem a ojcem, wynikające z owego modelu rodzinnego, w którym to starszy jest panem i władcą. Na dodatek upośledzony psychicznie drugi syn - Leathface, pełniący rolę popychadła w tej hierarchii, jego zahamowanie seksualnie znajduje wyraz w finałowym tańcu z piłą. Nie jest niezniszczalną maskotką popkultury jak Jason, krwawi i równie dobrze to on mógł zginąć pod kołami ciężarówki zamiast swego brata. Jego postać to jakby konsekwencja życia w miejscu zapomnianym przez Boga, w którym tego rodzaju jednostki nie mają nic do gadania i mają wykonywać posłusznie rozkazy, bo są zbyt ułomne, by pełnić inną rolę. Uwarunkowania genetyczne spełniły swą rolę i przyszedł na świat taki ziom - człowiek ułomny, niepełny. Zawsze może się wyładować na przyjezdnych swoim narzędziem zbrodni i taką żołnierską posługę dobrze wykonuje, traktując wczasowiczów tak jak on jest traktowany, jak kupę mięsa, którą można na hak zarzucić. Myślę, że Hooperowi wyszedł taki mikroportret pieskiego życia w horrorowym wydaniu, w którym człowieczeństwo jest postawione pod znakiem zapytania i sportretował ich jakby posiłkował się egzystencjalno-metafizycznym teatrem absurdu spod znaku Samuela Becketta.

Przekaz wzmacniają echa ówczesnych wydarzeń, w czasie których powstał film - wojna wietnamska i uosobienie jej wpływów w postaci niepełnosprawnego Franka nienawidzącego swego losu, a także późniejszych zdarzeń w filmie. Hooper zamieścił tu ówczesne lęki społeczne, np. los bohaterów filmu to alegoria losu żołnierzy biorących udział w haniebnej wojnie Ameryki w Wietnamie lub też ginących niewinnie cywilów. I wyszło Hooperowi arcydzieło w konwencji na dzisiejszy rzut oka zwyczajnego slashera.

SZUKAJ RECENZJI

miesiąc
rok
szukana fraza