Ale kino+
alekino+
Kino Mówi: Ciało - Fantastyczna kobieta

Kino Mówi: Ciało - Fantastyczna kobieta

Kino Mówi

Prowadzący: Katarzyna Borowiecka

Goście: Edyta Baker, Adam Kruk

Kino Mówi: Ciało

Zapraszamy na wrześniowy cykl Kino mówi, w którym skupimy się na ciele. Dziś zaprezentujemy nagrodzony Oskarem® film „Fantastyczna kobieta”. W programie goszczą Edyta Baker z Fundacji Trans-Fuzja oraz Adam Kruk – filmoznawca i krytyk filmowy.

Jak na przestrzeni czasów kino radziło sobie z tematem, jakim jest ciało?

W najwcześniejszych filmach poruszano tę tematykę bardzo swobodnie – pojawiały się nawet filmu gejowskie. Z czasem kino zaczęło się kodyfikować, pojawiły się gatunki, rodzaje filmowe, a także zestaw zasad, co powinno się znaleźć na ekranie, a co nie. Tutaj warto wspomnieć o Kodeksie Heysa z lat 30. XX wieku, który mówił o tym, co można pokazać, a czego nie. Od tego czasu nie można było pokazywać nagości, par homoseksualnych czy par międzyrasowych. Ten kodeks był nie tylko purytański, lecz także rasistowski. Na szczęście już w latach 50. i 60. w kinie głównego nurtu zaczęto od niego odchodzić i pozwalać sobie na więcej – wtedy też postaci nieheteronormatywne zaczęły sobie wydeptywać drogę na ekran. Jednak prawdziwy wybuch tej tematyki to lata 90. i nurt "new queer cinema".

W jaki sposób pokazywano osoby nieheteronormatywne?

Najpierw ich nie zauważano, później się z nich śmiano, następnie pokazywano jako ofiary. Dopiero dziś jest coraz więcej pogłębionych portretów, które mają ambicje oddawać prawdę o tych osobach.

(...) Co możemy powiedzieć o bohaterce filmu „Fantastyczna kobieta”? Na jakim etapie swojej drogi ona się znalazła?

W chwili, kiedy dzieje się akcja filmu, główna bohaterka jest w trakcie tranzycji – jest osobą transpłuciową i transseksualną. Prawdopodobnie jest w trakcie kuracji hormonalnej, ale jeszcze przed zmianą dokumentów. Widać to w niektórych scenach, w których jest proszona o dokumenty i następuje niezgodność pomiędzy tym, co jest napisane w dokumentach, i jej wyglądem.

Jakie jest doświadczenie osoby transpłuciowej w filmie i jak się ono ma do doświadczeń takich osób w rzeczywistości?

(...) Wiele z nas przeżywa bardzo podobne doświadczenia. Łączą one wszystkie transkobiety na świecie – bez względu na to, gdzie mieszkają czy w jakim miejscu przeprowadzają tranzycję. Żyjemy w patriarchalnym społeczeństwie i także o tym jest ten film. W zderzeniu ze społeczeństwem są to głównie doświadczenia negatywne. Te pozytywne także są i nie należy o nich zapominać, ale jednak życie osoby transpłuciowej nie jest usłane różami. To właśnie zostało ukazane w tym filmie i osadzone w patriarchalnych kontekście.

To drugi film Sebastiána Lelio, w którym opowiada historię kobiety z obrzeża. Jaki portret maluje reżyser w tym filmie?

Ten obraz powstał przy dużym udziale Danieli Vegi, która jest osobą transpłuciową i zagrała główną rolę. Na początku pełniła jedynie rolę konsultantki, która miała za zadanie wprowadzić reżysera w świat osób transseksulanych, jednak później okazało się, że będzie najlepszą osobą także do zagrania głównej roli. Była ona również pierwszą osobą transseksualną, która wystąpiła na gali Oskarowej.

Fabuła filmu:

Produkcja nagrodzona Oscarem® 2018 w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny. Film opowiada o próbie walki z systemem służby zdrowia, społeczeństwem, a nawet rodziną.

Czytaj opis filmu: Fantastyczna kobieta

Zobacz stronę cyklu: Kino Mówi: Ciało

OGLĄDAJ INNE PROGRAMY Z CYKLU KINO MÓWI